Opprett «min side»-bruker i dag og få tilgang til blant annet:
Arkivsak fra 2021. Teksten er noe redigert. Bl.a. er forhandlernavnet endret da denne ikke lenger er en del av kjeden.
Tre år og utallige nedhoggede trær etter at han tok over eiendommen på Åkrehamn, var tiden moden for å sette i gang en storstilt oppussing. Planen var å pusse opp uten å gjøre noe med selve konstruksjonen eller planløsningen.
- Jeg innså raskt at jeg måtte gå grundigere til verks. Planløsningen var ikke gunstig, og det var en god del skjevheter i huset. Etter å ha snakket med folk rundt meg, kom jeg fram til at dette var for omfattende til at jeg skulle klare å sjonglere det med jobb og småbarnsliv, forteller Sørensen, som har en sønn på tre år.
Han var ivrig etter å komme ordentlig i gang med prosjektet, og startet med å innhente tilbud fra ulike entreprenører. Sørensen hadde et bestemt budsjett å forholde seg til, og var avhengig av å få så konkrete tilbud som mulig – både når det gjaldt pris og fremdriftsplan. Det viste seg å være vanskelig. Helt til han traff en Norgeshusforhandler på Karmøy:
- Han er helt fantastisk, det må jeg si.
Jeg fikk en fastpris på hele prosjektet. Dette ga meg ro og forutsigbarhet.
Norgeshusforhandleren utformet et detaljert tilbud som gav huseieren svar på hva som måtte gjøres for å få boligen i den stand han ønsket, og hva det kom til å koste. Summen var høyere enn budsjettet, men forhandleren visste råd.
- Han var veldig behjelpelig med å vise hvor de store summene lå og komme med alternative forslag. Han hadde også mange gode tanker rundt planløsningen. Sammen kom vi frem til gode løsninger, og jeg fikk det jeg ser på som en god pris, sier Sørensen.
Han forteller at han fikk en fastpris, hvor risikoen for uforutsette ting var kalkulert inn. Det ga nødvendig ro og forutsigbarhet.
For å få mest mulig ut av budsjettet, ble det avtalt at den driftige rogalendingen skulle ta mye av arbeidet selv. Da renoveringsprosjektet ble satt i gang, hadde han nettopp begynt i ny jobb som automatiker på oljeplattform og friperiodene ble dermed alt annet enn nettopp det.
- Blant annet tok jeg ansvar for isolasjon, montering av ventilasjon og noen endringer i grunnmuren, samt montering av stillas, rydding og avfallshåndtering. Hele loftet, som frem til jeg ombestemte meg skulle være kaldloft, tok jeg også selv, sier Sørensen og legger til at han fikk mye god hjelp av familie og venner.
Jeg ønsket å gjøre mye selv, og med den detaljerte fremdriftsplanen fra Norgeshus visste jeg hvordan jeg måtte prioritere.
At fremdriften i prosjektet var avhengig av at han selv sørget for å gjøre det han skulle til riktig tid, var en utfordring Sørensen håndterte bra.
- Det gikk fint, det! Norgeshus lagde en fremdriftsplan som jeg måtte forholde meg til. Da sørget jeg for at jeg og «mine» folk kunne stille og ferdigstille ting i henhold til den.
Som det ofte gjør i slike prosesser, og som det var tatt høyde for i tilbudet, dukket det opp en del overraskelser underveis.
- Veggene innvendig var i mye dårligere forfatning enn forventet, så de endte vi opp med å rive og erstatte i sin helhet. Takvinkelen var heller ikke riktig og vi måtte rette opp og forsterke taket, forklarer Sørensen.
Vi hadde gjennom hele prosessen en meget god dialog med Norgeshus. Dette gjorde både meg og sikkert dem en trygghet.
På grunn av disse kjedelige oppdagelsene, ble fremdriftsplanen dratt litt ut – noe den ivrige huseieren tok med knusende ro.
- Det gikk voldsomt fint. Dialogen mellom meg og folkene i Norgeshus var god hele veien, og jeg opplevde det slik at begge parter strakk seg langt for å finne de beste løsningene, understreker Sørensen. Han og Norgeshus «møttes på midten», både når det gjaldt tidsfrister og ekstra kostnader. Sørensen trekker frem ett eksempel:
- Etter litt om og men, hadde jeg kommet frem til at jeg ville ha det listefritt mot gulv og tak, noe jeg informerte forhandleren om på telefon. Da jeg kom hjem fra Nordsjøen så jeg at tømrerne hadde begynt å gipse uten å ta hensyn til dette. Jeg ringte Norgeshus, som beklaget veldig for at dette ikke hadde blitt notert. Før han hadde rukket å områ seg, hev jeg meg rundt. Jeg tok ned gipsplatene og kjøpte nye gipsplater som jeg bar inn i huset. Da jeg ringte og informerte om dette, fikk jeg en ny beklagelse og beskjed om at Norgeshus skulle ta seg av resten.
Sørensen skryter av måten Norgeshus håndterte både denne saken og andre ting som dukket opp underveis på, og legger til at glippen ble en påminnelse om at all viktig informasjon må formidles skriftlig.
Selv om den driftige småbarnspappaen nå ser frem til å bruke friperiodene sine på andre ting enn hus, og kjenner at ett slikt prosjekt var nok, er det ikke slik at han advarer andre mot å sette i gang med totalrenovering. Tvert imot har han inspirert både foreldrene, naboen og en kompis til å gjøre akkurat det samme. Og han deler gjerne noen gode råd:
Jeg satte alle gjøremål inn i detaljerte ukeplaner, også fridager - viktig å ta seg noen pauser underveis.
- Få alt ut av hodet og ned i et oversiktlig system. Selv brukte jeg en smart app på telefonen. Der noterte jeg ned alt jeg kom på underveis, og lagde detaljerte ukeplaner. Legg også inn fridager i planen - det er viktig å ta seg noen pauser mellom slagene. Ellers kan jeg varmt anbefale å bruke Norgeshus. Flinke håndverkere er virkelig ikke noe å kimse av!
Det kan også være oppmuntrende å vite at resultatet av slike omfattende prosesser ofte blir enda bedre enn man skulle tro:
- Sluttresultatet ble helt topp! Enda bedre enn jeg hadde forestilt meg, smiler Sørensen.